Покращуємо техніку читання
АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА
Різноманітні чистомовки і скоромовки сприяють розвитку у дитини артикуляційного апарату, інтонаційної виразності, виробленню правильної дикції. Запропонуйте дитині різні варіанти вимови (тихо, голосно, повільно, швидко, весело, сумно, радісно, по складах, проспівати та інше).
1. Скоромовки.
Перчив, перчив - доки не переперчив.
Орел на горі, перо на орлі.
Лелеко, лелеко, ти летиш далеко.
Шишки на сосні, шашки на столі.
У Слави і Сави в сітях сом з вусами.
На дворі трава, на траві дрова.
Пес Полкан попав в капкан.
Мама мила Милу милом,
Мила митися не вміла,
Мила мило з рук не змила.
Ходить квочка коло кілочка,
водить діточок коло квіточок.
Оленя одне блукало.
Оленя когось шукало.
Ой, був собі коточок,
Украв собі клубочок.
2. Чистомовки.
Ди-ди-ди - йшли качата до води,
Иця-иця-иця - а назустріч їм лисиця.
Ити-ити-ити - та качат не треба вчити:
Юсь-юсь-юсь - вони з розбігу у воду - плюсь!
Ок-ок-ок - ось колючий їжачок,
Ми-ми-ми - приготувався до зими.
Чок-чок-чок - повна хата грушечок.
Ок-ок-ок - частуватиме діток.
Із-із-із - барсучок в нору заліз.
Ди-ди-ди - наступилиі холоди.
Ить-ить-ить - барсучок тут смачно спить
Ни-ни-ни - аж до самої весни.
Ить-ить-ить - заєць в полі аж тремтить.
Ем-ем-ем - він сховався за кущем.
Уха-уха-уха - але довгі в нього вуха,
Їх-їх-їх - не сховати зайцю їх.
Аха-аха-аха - а де ж наша черепаха?
Оня-оня-оня - черепаха наша - соня.
Ів-ів-ів - до весняних теплих днів
Оню-оню-оню - не турбуйте нашу соню.
Ям-ям-ям - важко взимку горобцям,
Ти-ти-ти - їм зерняток не знайти.
Ати-ати-ати - треба крихт їм накидати,
Ать-ать-ать - щоб їм під стріхою дрімать.
Ички-ички-ички - тут же скачуть і синички,
Ів-ів-ів - доганяють горобців.
Ди-ди-ди- будуть довго холоди?
Ни-ни-ни - чи діждемося весни?
Альня-альня-альня - ось на дереві їдальня.
Сі-сі-сі - годівниці гарні всі.
Ці-ці-ці - вам, синички й горобці,
Їх-їх-їх - прилаштували дітки їх.
Ги-ги-ги - ой, як біло навкруги!
Узі-узі-узі - птахи - наші гарні друзі.
Ді-ді-ді - допоможем їм в біді
Ди-ди-ди - в осінні й зимні холоди.
Ія-ія-ія - а це що за чудасія?
Іг-іг-іг - це ж ведмежий барліг.
Ить-ить-ить - тут ведмідь у ньому спить,
Ни-ни-ни - бачить він медові сни.
Сі-сі-сі - будьте впевнені усі,
Уть-уть-уть - зимові місяці пройдуть,
Не-не-не - засяє сонечко ясне,
Іх-іх-іх - обігріє нас усіх.
Ами-ами-ами - вже весна не за горами.
Іти-іти-іти - їй зрадіють усі діти
Ки-ки-ки - і звірята, і пташки,
Ля-ля-ля - зрадіє матінка-земля!
Ато-ато-ато - чистомовок є багато.
Ті-ті-ті - та найкращі будуть ті,
Ята-ята-ята - що поможуть вам, малята,
Ув-ув-ув - ротик щоб слухняним був!
3. Читання приголосних.
Учень робить глибокий вдих і на видиху читає 15 приголосних одного ряду:
БТМПВЧФКНШЛЖЗЦС
КВМСПЛБШГРДБЛСТ
ПРЛГНТВСЧЦФБХНМ
ВМРГКТБДЗЩЗБЧВН
ФЩМЖДШХЧМКПБРВС
ПТКЗРМВДГБФКЗРЧ
ВПРАВИ НА УТВОРЕННЯ СЛІВ
1. Складання слів з половинок.
Береться
від 3 до 10 слів. Слова поділяются на склади, які пишуться на окремих
карткх. Дитині пропонується швидко скласти картки так, щоб вийшли
осмислені слова. У більш складному варіанті пропонуються слова, схожі за
написанням.
Ця вправа розвиває здатність по окремому фрагменту висловлювати здогад
про все слово в цілому і відразу ж підтверджувати його відсутнім
фрагментом. Крім того, формується установка на побуквений аналіз слова.
2. Утворення слів з частин.
3. СКЛАДАННЯ АНАГРАМ
Починати
складати анаграми потрібно з простих слів, залишаючи першу і останню
букву на своїх місцях і озвучуючи тему, наприклад "Тварини".
САБКОА КНГЕРУУ ПДНАА ДЛЬЕІФН ЛСИЦИЯ ВДЕДІМЬ
Потім перемішуйте тільки приголосні, залишаючи черговість складів. Попросіть дитину виявити "зайве" слово:
ВОРОКА ВНИСЯ СІВКЮЛ ФИЖАРА ЛЕФЕНОТ ІМЯЗ